måndag 2 november 2009

Mer om hattar.

Har nu avslutat hattkursen på fyra måndagar och även gått min helgkurs.

Suck, vad underbart det var och vad tomt det blev när kurserna tog slut ....

Är säker på att detta, att tillverka - skapa hattar - är något som jag ska fortsätta med! Är helsåld! Ska försöka att åka till Stockholm en gång i månaden och lära mig mer av Kerstin på Hatteljen. Så snart det börjar våras!


Här syns den lilla lekfulla coiffen. Den som man kan ha på fest eller så...Jättekul att göra fast, ganska tidskrävande också.

Har använt litet fjädrar som jag fått av en härlig bloggare som bland annat har höns och tuppar. Besök gärna hennes blogg,

http://koolaviola.blogspot.com/



På hattkursen påbörjade jag flera hattar som jag nu håller på att färdigställa. Gör en lös, utbytbar dekor runt kullen. På så vis kan man lätt matcha ihop hatten med andra ytterplagg.







Dethär är en svart hatt med svartvit dekor, både i tyg runt kullen och fjädrar.







Detta är en mörkgrå hatt med stort assymetriskt brätte. Både kulle och brätte har små veck. Jag gillar veck!












3 kommentarer:

  1. Så fantastiskt underbart! Jag skulle också vilja lära mig hur en hatt blir till.... Jag ska nog ta tag i den tanken och driva den lite längre än bara till en dröm.. Tack för inspirationen!

    SvaraRadera
  2. Tjusiga hattar det blev :o)
    Ska bli kul att se om Everests långa randiga fjäder dyker upp någonstans. Det måste ju bli på en extra piffig hatt (om man frågar honom själv).
    De svarta fjädrarna (helsvarta och de med lite kopparfärg i) kommer från marantuppen Emmet.
    Ska bli kul att se om du har nytta av fler fjädrar! Och trillar jag över fler fjädrar här hemma i hönshuset så sparar jag dem om du vill ha fler :o)

    SvaraRadera
  3. Ärligt talat är jag helbegeistrad i Everest långa randiga fjäder. Den är urläcker och passar mycket riktigt på en alldeles speciell hatt! Hälsa honom att jag håller med honom och ska välja nog var jag placerar fjädern!

    Är en riktig korp och samlar på mig material vid alla tillfällen. Vill nog hemskt gärna ha mer fjädrar när det passar....

    SvaraRadera